mandag 24. september 2012

"For å bli berømt."

Dette innlegget er for en twitter-melding å regne -- a tweet, om jeg ikke tar helt feil av terminologien.

Jeg ønsker kun å si at denne kronikken er verdt å lese.

Hvorvidt kategorien "herostratisk forbrytelse" noen sinne vil finne veien inn i jussen, aner jeg ikke. Jeg tviler; men jeg tviler ikke på at fenomenet eksisterer -- jeg tror faktisk Stephen Cave kan ha rett i at:
Dersom Behring Breivik ble dømt som herostratos, kunne dét overbevist både ofre og potensielle etterapere ikke bare om at han ville bli holdt fengslet i lange tider -- men at han for all fremtid kun ville bli sett på som en forvirret, forfengelig bølle.
Ja, jeg er sågar tilbøyelig til å mene at dette burde bli historiens dom i denne konkrete saken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar