torsdag 13. oktober 2011

Jobs' verden.

Da Steven Jobs døde 5. oktober var det hovedsak i alle medier. Presidenter og statsministere kondolerte. Over hele verden nedla sørgende mennesker utslitt elektronisk skrot og halvspiste epler for å hedre mannen.

Hvorfor denne oppstandelse? Fordi Jobs, i følge mange, også Barack Obama, har forandret verden og livene våre. Da en dataekspert ble bedt om forklare på hvilken måte Jobs har forandret verden, kunne han fortelle at han så sent som dagen før hadde overhørt to kvinner i 70-årene diskutere hvilke apps de hadde på mobiltelefonene sine: "Noe slikt hadde vært helt utenkelig for bare få år siden!" Ja, da -- og så har vi iTunes som har endret måten folk selger og kjøper musikk på -- men forandret verden?

Hans Rosing gir kanskje ikke svaret, men han stiller betimelige spørsmål. Når det er sagt, bør jeg kanskje bekjenne -- noe jeg trolig har avslørt allerede -- at heller ikke jeg er "datanörd". (Ikke for det: Jeg er slett ikke enig i alt Rosing skriver; og dessuten, til forskjell fra ham eier jeg både mac, iPod og iTunes-konto, og bruker alt sammen bortimot daglig. Så det så.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar