torsdag 2. juni 2011

Meta-leking?

Jeg fikk aldri anledning til å høre John Searle da han var i Oslo denne uken. Men barnehagen er også et sted for filosofisk undring. I går da vi skulle hente eldstejenta, nektet hun å bli med hjem. Hun gjør ofte det. Jeg skal bare leke litt først, jeg!, sa hun og løp hun bort i en krok med en bamse i hendene. Leke-leke-leke, sang hun (omtrent til melodien av "Bukkene Bruse") og danset en liten tøysedans. Hva er det du leker? spurte jeg. Jeg leker at jeg leker meg, jeg!

For en fascinerende tanke! Alle normale unger driver med rolleleker -- de "leker" cowboy og indianer, "later som" de er politi og tyv, og er mor, far og barn "på liksom". Lekene kan handle om nær sagt hva som helst -- jeg kan huske at jeg som liten lekte at jeg var en ert på en middagstalerken -- men nå synes Sigrid å ha ført denne lissom-greia inn i ukjent og filosofisk interessant farvann. For når du leker sjørøver, så er du jo ikke sjørøver på ordentlig. Det er hele poenget. I virkeligheten er du ikke ute på de sju hav; du bare later som. I virkeligheten gjør du noe helt annet, nemlig leker deg. Men hvis du bare leker at du leker deg, hva gjør du da? Du later som om du leker deg, men hva vil det si -- at du leker, men bare "på lissom"? I så fall, hva er det du i virkeligheten driver med?

3 kommentarer:

  1. Hva om man leker at man ikke leker, eller leker at man leker at man leker? Eller hva om man ikke leker at man leker at man ikke leker?

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett
  3. Jeg deler dette vitnesbyrdet til partnere som lider i forholdet sitt fordi det finnes en varig løsning.

    Mannen min forlot meg og våre 2 barn for en annen kvinne i 3 år. Jeg prøvde å være sterk bare for barna mine, men jeg kunne ikke kontrollere smertene som plager hjertet mitt. Jeg ble såret og forvirret. Jeg trengte hjelp, så jeg forsket litt på internett og kom over et nettsted der jeg så at Dr. DAWN ACUNA, en trylleformler, kan hjelpe til med å få elskere tilbake. Jeg tok kontakt med henne og hun ba en spesiell bønn og trollformler for meg. Til mine overraskelser kom mannen min hjem etter 3 dager. Det var slik vi ble gjenforent igjen og det var mye kjærlighet, glede og fred i familien.

    Du kan også kontakte Dr. DAWN ACUNA for rask løsning.
    1) Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
    2) Hvis du trenger fred/ glede/ lykke i ekteskapet ditt.
    3) Hvis du ønsker å behandle infertilitet.
    4) Hvis du ønsker å kurere noen form for sykdom, kreft/hiv/blokkrør/etc.
    5) Hvis du ønsker å tiltrekke deg noen inn i livet ditt.
    Whatsapp: +2348032246310
    E-post: dawnacuna314@gmail.com

    SvarSlett